Chat with us, powered by LiveChat

Lugna tider? Satsa på en framgångsrik webbsida!

 

The Generation:

”Webbyrå i Stockholm med fokus på webbplatser i WordPress för verksamheter med starka varumärken och höga ambitioner.” 

The Generation är en webbyrå som grundades år 2014 av Robert Hallgren och partners. Idag snart sex år senare har bolaget 24 anställda som jobbar på deras kontor i Stockholm respektive Åre. The Generation är en aktör som erbjuder digital design och webbproduktion i WordPress, ett innehållshanteringssystem som används för att skapa webbsidor, bloggar och applikationer. 

VD:n Robert Hallgren har totalt drivit bolag i 16 år, och har startat upp hela 8 företag. Vi ringde upp Robert för att ställa några frågor om hur man ska jobba med kommunikationen på sin webbplats i dessa Coronatider. 

Hej Robert!

Först och främst måste vi ge dig och The Generation cred för att ni skapat och tar hand om Profile Agency:s webbsida, samt många av våra föreläsares webbplatser.

Hur kom det sig att du startade just en webbyrå?
– Anledningen till att jag landade i webbproduktion är att alla verksamheter behöver det och jag blev så frustrerad av att inte hitta någon bra webbyrå att arbeta med, så jag tog saken i egna händer till slut, förklarar Robert.

Hur ska man arbeta med sin kommunikation på webben/webbplats i Coronatider?
– Man bör alltid tänka långsiktigt i all kommunikation!
– Passa på att lägga ner den tiden som krävs, för även om man anlitar en byrå så kan man sin egen verksamhet bäst själv.

En bra start är att bygga sin webbplats på dessa tre ben:

Förtroende – har mycket med design att göra, men det behöver inte betyda att webbplatsen behöver se ut som en bank eller tråkig myndighet för det. Däremot måste designen vara relevant för branschen, samt tilltala rätt målgrupp. Här är det viktigt att tänka ur ett helhetsperspektiv, det ska vara en upplevelse. Viktigt att ha i åtanke är att besökaren ska få samma intryck av webbsidan som det intrycket som förmedlas när man besöker kontoret, ser trycksaker /merch, bilar, offerter, dokument och även i det personliga mötet. Det är helhetsintrycket som räknas!

Förståelse – väldigt många lämnar en webbplats för att man inte förstår vad den handlar om eller vad bolaget gör. Alla kan inte vara Apple och sätta ett 3mm äpple i hörnet och tro att folk ska förstå att man säljer datorer och telefoner. Är man ett mindre eller okänt varumärke behöver man ofta vara supertydlig med vad man gör, även om det inte låter lika coolt som att skriva något i stil med ”vi förändrar världen” längst upp. Även formulering och budskap är också viktigt när det kommer till att bli hittad på nätet.

Funktion – de tekniska förutsättningarna måste vara rätt. Dels behöver allt fungera som förväntat och i alla typer av enheter, det är en hygienfaktorer egentligen. En bugg kan rasera ett helt förtroende och få ett företag som ABB att framstå som ett källarbolag. När teknik och sökmotoroptimering samspelar ökar också möjligheterna att bli hittad på Google, vilket leder till mer trafik. När rätt besökare väl kommit in på webbplatsen måste de få ett förtroende, förstå att ni kan hjälpa dem med deras problem och slutligen, presentera en väg framåt. Ett tydligt sätt att få kontakt, en offertförfrågan, ett nedladdningsbart dokument eller något annat som passar in i kontexten.

När treklangen här ovanför fungerar bildas ett vackert ackord som genererar affärer och hjälper till i all kommunikation över en lång tid. Både medvetet och undermedvetet hos kunderna.

Vill ni veta mer om webbyrån The Generation? Klicka här.

Följ The Generation på Sociala medier:
Facebook
Instagram
LinkedIn