Chat with us, powered by LiveChat

Sofi Franzén

Sverige har få kvinnliga entreprenörer som har startat större bolag. En av dem som lyckats är Sofi Franzén som tillsammans med Kristoffer Schjött-Quist 1995 startade event och kommunikationsbyrån Eventyr. Bolaget är idag ett av Sveriges största eventbolag med en omsättning på cirka 160 miljoner och är välkänt som ett bolag som hjälper sina kunder att få rätt effekt genom sina möten och events, men är också välkända för sin fina företagskultur. 2018 valdes Sofi till Årets VD, i kategorin små bolag och är idag en efterfrågad föreläsare kring ledarskap och företagskultur.

Vi träffade Sofi och ställde tre frågor, häng med!

Hej Sofi,
Du lyfter ofta fram dina kollegor som anledningen till er framgång, hur gör du för att attrahera rätt arbetskraft?

När vi rekryterar så letar vi alltid efter personer som både har passionen för vårt hantverk och effekten vi ger våra kunder, men också som är bättre än oss som redan arbetar här på något område. Personer som kan tillföra och utmana. Vi vill inte ha ja-sägare. I början var rekryteringen svårare, då vår bransch var helt ny och vi inte hade en historia att visa upp. Vi har ju haft 25 år på oss att tillsammans skapa en företagskultur som vi är stolta över. Jag har alltid velat bygga ett bolag där jag själv vill jobba – och det kan jag säga att jag har idag!

Du har ju valts ut till Årets VD, vilket är ditt framgångsrecept på ledarskap?

För att vara kortfattad så är det; 1: Tydlighet. Var tydlig med varför ni finns och vart ni ska som bolag samt vilken del individen har i det stora pusslet. Och anpassa din kommunikation utifrån vem/vilka du sänder till, du är ansvarig för att budskapet går in. 2: Mät det som är viktigt. Om du inte mäter så kan du inte vara säker på vad som sker i bolaget. Och var även tydlig med vad som mäts. 3: Ge mycket mer återkoppling än du tror att du behöver. Korrigera, beröm och se dina medarbetare. Alla vill veta om dom gör ett bra jobb och alla vill utvecklas. Enligt forskaren Simon Elvnäs så lägger svenska chefer i genomsnitt 3% av sin arbetstid på feedback. Det är för lite. 4: Led med hjärtat. Var genuint intresserad av dina kollegor och visa det. Skapa ett klimat där man har rätt förutsättningar till balans i livet, till utveckling och till en meningsfull vardag. Lyckas man med dessa fyra delar så tror att sannolikheten att kollegorna trivs är stor.

Vad är framgångsreceptet för ett lyckat event?

Ett event eller ett möte syftar ju till att lösa någonting åt kunden. Identifiera vilka effekter på kort och lång sikt som eventet och kommunikationen före och efter eventet är tänkt att få. Idag är det mer regel än undantag att man som företag förstår vikten av att göra välregisserade möten för sin personal. Möten som får medarbetarna att uppleva och bidra t ex till sin företagskultur, där man lär sig och utmanas tillsammans och där investeringen bidrar till en ökad stolthet för bolaget man arbetar på. Mitt tips är att se ett möte eller event som en investering och göra planeringen där efter. Då får vi rätt effekt.

Vill du veta mer om Sofi? Maila oss: hej@profileagency.se

Vill du veta mer om Eventyr? Läs här