Dela i sociala medier

5 tips

Jacqueline Joo tipsar om hur du hanterar en konflikt bättre

Söndagsinspiration med relationsexperten och föreläsaren Jacquline Joo!

⚡️Jacqueline Joo delar med sig av några tips för hur du ska tackla en konflikt, något som de flesta tycker är svårhanterligt. Eller? Läs och inspireras!

⚡️1. Vad handlar konflikten om – egentligen? — många gånger hamnar vi i gräl över saker som egentligen inte är grundorsaken till våra negativa känslor. Vi bråkar om småsaker som pågår på ytan, när det egentligen handlar om något helt annat som är mycket djupare.

⚡️2. Är du verkligen (bara) arg? — ofta reagerar vi instinktivt med ilska i känsliga situationer, vilket väcker en konflikt. Men har du analyserat dig själv och tagit reda på grundorsaken till konflikten kanske du inser att du inte alls är arg, utan snarare ledsen, besviken, sårad, känner dig övergiven eller trampade på. Kommunicera ut de känslorna i stället, så får mottagaren en chans att förstå dig och konflikten kan leda till något konstruktivt.

⚡️3. Ta 20 min paus — när du är i affekt har du inte samma tillgång till hjärnans frontala delar som du behöver för att tänka logiskt och se saker ur olika personers perspektiv (s.k. mentalisering). Att bara stå och skrika på varandra, eller gå i försvar, kommer inte leda någon vart. Forskning visar att det tar ca 20 min för limbiska systemet (vår "känslohjärna") att varva ner. Ta därför en paus, gå undan, låt känslorna dala och fundera på punkt 1 + 2.

⚡️4. Återgå till samtalet/situationen — efter pausen är det viktigt att gå tillbaka till konfliktämnet igen och diskutera vad grälet egentligen handlade om, vilka känslor som finns på djupet hos er båda och hur ni ser på situationen utifrån era olika perspektiv. Först då kan ni få förståelse för varandra – vilket gör att ni utvecklas och kommer närmre i stället för längre ifrån varandra.

⚡️5. Pick your fight — en del av förebyggande konflikthantering handlar om att lära sig att välja sin fighter. Alla saker är inte värda att ta upp, gräla om eller ventilera på djupet. Så innan du själv startar en potentiell konflikt nästa gång, fråga dig själv: är detta verkligen viktigt för mig? Och analysera situationen på förhand (om du lyckas :) ) så konflikten blir konstruktiv.

Fler liknande inlägg

Mer inspiration