Profile Interview - Ami hemviken
Ami Hemviken är Profile Agency's senaste profil. Hälsa henne välkommen!
För att du ska få lära känna Ami lite bättre ställde vi några snabba frågor till henne.
Om du fick äta lunch med en specifik (levande eller död) person, vem skulle du välja?
Då skulle jag nog välja Melinda Gates för att få veta mer om hennes idoga, internationella arbete för att häva fattigdom genom att satsa på kvinnor - deras hälsa, utbildning, familjeplanering, ekonomi och hela liv.
Vem och vad inspirerar dig?
Människor som GÖR gott inspirerar mig, de som på riktigt gör små och stora saker för att hjälpa och lyfta andra. Jag tror att det är den enda rätta vägen framåt för organisationer, samhällen och världen. Vi är flockdjur. Hans Rosling gjorde mycket och lyckades genom en enormt skicklig och målgruppsanpassad kommunikation nå ut till väldigt många med sina viktiga budskap. Det inspirerar mig till att fortsätta jobba med min egen och andras kommunikativa förmåga.
Tips på hur du gör när motivationen svajar!
Jag försöker leva som jag lär genom att GÖRA saker för att få tillbaka motivationen, inte bara försöka ”tänka rätt”. Och då brukar jag ringa eller på andra sätt kontakta människor som jag ofta upplever har mycket energi och låta dem ”smitta av” sig lite på mig. Jag sticker ibland ut och springer för att skak runt systemet och se saker och ting lite klarare. En annan sak som brukar funka för att må bättre är att helt enkelt försöka hjälpa någon annan. Då släpper du tankarna och fokuset på dig själv, du gör någon annan glad, hen kanske till och med visar glädje eller tacksamhet och så vips så har dina speleneuroner hjälpt dig till att känna lite mer glädje.
Du föreläser men arbetar även som moderator. - Vem/vilka är din vanligaste målgrupp.
Jag har alltid vitt skilda målgrupper, vilket är något av det absolut roligaste med mitt jobb. Jag får möta så otroligt många olika verksamheter inom privat och offentlig sektor, och jag ser till att lära mig lite om allas verklighet - vilket ju är superspännande.
- Vilken målgrupp / bransch tycker du borde boka dig
Alla :) Nä, skämt å sido - jag tycker mig känna av ett enormt uppdämt behov av att få träffas och få inspiration och riktning framåt nu, när vi inte fått det på så länge. Men om jag ska nämna någon målgrupp specifikt så brukar jag alltid säga att några av mina favoritmålgrupper är de som inte är så ”bortskämda” när det gäller att få gå på event eller se föreläsningar - det kan vara lärare, sjuksköterskor, ofta kvinnodominerade, lite underbetalda yrkesgrupper - DE vill jag lyfta, inspirera och stärka lite extra :)
- Hur kom det sig att du började föreläsa?
Jag jobbade först som lärare i svenska och engelska på högstadiet, varpå jag började studera till beteendevetare. Efter att jag därefter arbetat som utbildare på Mindset började jag göra kortare små marknadsförings-föreläsnignar för dem och då blev jag, så att säga, upptäckt av en talarscout som tyckte att jag borde ägna mig bara åt föreläsandet. Och så blev det!
Du är också författare, berätta lite om dina böcker? Ja, man får ju faktiskt kalla sig författare när man har skrivit två böcker - haha. Min första bok heter Le! Det är inte tanken som räknas och den handlar om hur du och dina kollegor kan göra för att uppleva mer engagemang på arbetsplatsen. Min andra bok kommer i november: Nå in, nå fram, få igenom och den handlar om medveten kommunikation på arbetsplatsen. Den boken ser jag mycket fram emot och hoppas att den får stor spridning, inte minst för att 100% av mina intäkter går direkt till Plans arbete för flickors lika villkor.
Du hittar mer information om Ami och hennes föreläsningar här.
Le! Det är inte tanken som räknas. Läs mer om boken här!
Nå in. Nå fram. Få igenom. Läs mer om boken här!