Dela i sociala medier

Boka föreläsare

Entreprenörskap med Per Holknekt

Per Holknekt har startat 39 bolag, varav ett börsnoterades och värderades till en miljard kronor, men han har också levt ett liv som hemlös och förlorat både jobb och familj pågrund missbruk. Med andra ord: Per Holknekt har bokstavligen varit på både botten och toppen, vilket gör hans berättelser än mer intressanta. Med sin djupa kunskap och långa erfarenhet inom bolagsutveckling, varumärkesarbete/strategier samt entreprenörskap förmedlar Per Holknekt utöver inspiration, skratt och tårar, många värdefulla nycklar, lärdomar och insikter som kan appliceras i vilken vardag som helst!

I bagaget har Per ett antal utmärkelser som t.ex. Årets inspiratör, Årets bolagsgrundare och Årets Digitala Influencer. Han har även gästat ett antal framgångsrika podcast som t.ex. Framgångspodden, Chefssnack och Värvet.

Hösten 2020 publicerar Per Holknekt tillsammans med Karin O’Connor en businessbok om affären i den fjärde industriella revolutionen, genom Petter Stordalens förlag – Strawberry publishing.

Vi träffade Per och ställde några korta frågor om entreprenörskap. Häng med!

Du är ju medgrundare Odd Molly - ett klädmärke som nyligen fyllt 18 år på marknaden, vad tror du det var som gjorde att företaget blev så framgångsrikt?

"När vi startade Odd Molly, så talade vi hela tiden om vårt företags existensberättigande. Varför behövs vi? Vad tände elden i oss, engagerade och beredde yta. Vad var det vi delade med kunden som fick oss att våga gå in, för att sen lyckas som vi gjorde? Det var frågor som ständigt var närvarande, och svaren höll oss på tårna. Idag, 18 år senare, förstår vi att det var vårt kompromisslösa purpose och vårt öppna mod som höll oss relevanta. Hur vi konsekvent kommunicerade den känsloreaktion som födde varumärket. Det obstinat kärleksfulla. Hur frustrationen över ett samhälleligt problem blev till en lösning och sedermera en produktmix som gick från en vit pappersservett och 300 tusen kronor i kapital, till börsnotering på Nasdaq i New York, med en värdering på över miljarden på bara sex år. Vi utmanade makten i industrin och vann, de ekonomiska framgångarna var en ren produkt av kvalitativ framgång. Och ett tydligt purpose. Hade vi bara jagat pengar hade det aldrig gått”.

Du är (tillsammans med Karin O'connor) aktuell med en ny bok i september. Vad kommer man som läsare få ta del av? Och, bokens innehåll - kommer du dela det i en ny föreläsning?

”Boken, som än så länge bär hemlig titel, blir en affärsrevolution som bottnar i hela krisen i Coronans kölvatten och den framtid som nu stundar. Boken är förståndigt vansinne som ämnar vägleda mot framtida segrar. En glad bråkstake som mer eller mindre landar i en manual för det nya företagandet. Intresset för vår bok är mycket stort (publiceras på Petter Stordalens förlag Strawberry) och den kommer att utgöra grund i mina föreläsningar framgent. Återmonteringen av det som brustit, hur vi gör oss kvitt slagg och snart går in på arenan igen i ny, starkare och mindre sårbar gestalt, Håll i er, denna bok kommer att spränga gamla dammiga affärsmodeller och helt enkelt bygga nya."


Om du skulle rekrytera till ett företag, oavsett bransch, vad skulle vara en gemensam nyckelegenskap som du skulle leta efter?

”Jag vill bara jobba med arbetsamma, nyfikna, lyhörda, positiva och modiga människor med stort hjärta. Dessa kan allt, eller lär sig på notime."

Läs mer om Per Holknekt här

Fler liknande inlägg

Mer inspiration